bas-dien.reismee.nl

Fjorden, meren, gletsjers en ja ook hier...regen

Nieuwjaarsmorgen bij jullie, hier alweer laat in de avond.
Lieve allemaal, voor 2013 een heel liefdevol en gezond nieuwjaar toegewenst!!

Oud&Nieuw was hier al net zo vreemd als de Kerstdagen. We zaten aan de rand van een gletsjer met alle nationaliteiten maar toch ook met heel wat landgenoten.
Om 12u gingen er wat sirenes af, hoorden we hier en daar wat knallen en dat was het!!

Maar goed, we waren gebleven bij de tocht naar de Milfourd Sound. Daar waar je de fjorden en steile rotsen je een heel klein mensje maken. Vanuit TeAnau reden we in de vroege ochtend op weg naar het vertrekpunt voor een tocht door de Sounds. Alleen de tocht er naar toe was indrukwekkend (zie de foto's met de kleurige lupine). We ontmoeten zeeberen en genieten vooral van de uitzichten en de zon! Het is lastig te verwoorden hoeveel indruk dit op je maakt.
Later op de dag komen we aan in Frankton een klein dorpje net voor de drukke stad Queenstown. Ook daar is het heerlijk toeven, het is warm en misschien juist daarom krijgen we wel het mooiste plekje op de camping. Pal aan het water en wederom met een heerlijk uitzicht. Een wijntje en een biertje en de dag sluiten we zo mooi af.
Dan doen we een dagje niks, lees: slenteren, ijsjes eten, beetje zonnen...gewoon vakantie vieren!

Maar de dag er na is een ander verhaal, vroeg uit bed want we gaan raften en mountainbiken.
Dat raften begint leuk en rustig, tot we in kolkende stroomversnellingen terecht komen en van watervallen naar beneden denderen en dan maar hopen dat we niet uit het bootje vallen. Met zes man peddelen we 16 km over de woeste en soms rustige rivier. Het slot van de tocht eindigt in een donkere tunnel en een val van vele meters.
Na een uur zitten we op de mountainbike voor een tocht van bijna 40 km, nou dat is toch echt heel anders dan door de Zeeuwse polders fietsen haha. Bas is helemaal in zn sas en fietst alsof de bergen heuvels zijn. Tsjonge, dat wordt spierpijn maar de voldoening is het wel waard.

Dan weer een dagje op t gemakje, we rijden naar de gletsjers. We komen aan in Franz Josef en vinden daar een geweldig onderkomen in het regenwoud. We boeken een tocht voor de volgende dag om te gaan wandelen op de gletsjer, maar de vraag is of het door gaat omdat er slecht weer op komst is. De hele avond en nacht regent het, afdrogen na de douche heeft weinig zin want voor we bij de camper zijn, zijn we weer drijfnat. Het regent en het regent maar. Ook de dag die volgt is nat en koud maar de gletsertocht gaat door. We stijgen en klimmen met stijgijzers en een pikhouweel om hoger op te komen. Een gletsjer tijdens de wintersport oogt voor ons heel wat mooier maar de tocht heeft wel wat...

Nu zitten we in Cape Foulwind in het noorden van het Zuidereiland. Onderweg veel regen en wind, we willen hoe dan ook aan de wandel en trotseren de kou. We worden beloond met een prachtige woeste kust met veel aangespoeld drijfhout. Na nog wat kilometers bezoeken we de Pancake Rocks, weer zoiets bijzonder.