bas-dien.reismee.nl

Zoveel moois en een 'vreemde' Kerst

Ondertussen zijn we al weer ruim een week verder. Op de een of andere manier ontbreekt het ons aan tijd, we hebben geen bereik of gewoon geen zin...

Het was een super ervaring daar in de onderaardse donkere grotten, een helm met een lichtje en dan maar enkel aan een touw diep afdalen door een nauwe kloof niet wetende wanneer je vaste grond voelt. Direct racen we razendsnel door aan een lijn en ook nu weer zonder licht, je ziet werkelijk niets en hoopt dat het 'einde' snel komt. Zonder te zien hoe diep het gapend gat onder je is, spring je met een autoband in het ijskoude water om vervolgens al glijdend de glowworms te bekijken...dat zijn echt rare diertjes. Uiteindelijk komen we uit bij een aantal watervallen maar om boven te komen moeten we klimmen en ons door nauwe kloven heen weten te werken.
Aan het eind van de dag zijn we gaar en willen niets liever dan slapen en aangezien het regent duiken we snel onder de wol.

De dag erna rijden we richting het noorden, we komen uit bij een prachtig plekje aan het strand.
Bas bedenkt dat we moeten sporten dus gaan we hardlopen op t strand...leuk hoor maar wat een uitputting. Het duiken daarna in de zee geeft wat meer voldoening en daarna opwarmen in de zon...

En zo gaan de dagen door, we vliegen in een uur naar Christchurch en nemen een taxi naar de B&B om twee dagen even niks te doen. Nou ja niks...we fietsen wat af en lopen kilometers achter elkaar om wat van de stad te zien. Een gondeltochtje door de rivier, een wandeling door een bloeiende botanische tuin is best leuk-mooi maar...het verwoeste stadsgedeelte door de aardbeving maakt veel indruk op ons. Bizar om te zien wat natuurgeweld met een stad kan doen, het doet Bas denken aan een oorlogsgebied.

Ondertussen is het Kerst geweest, toch?
Haha we hebben er niet veel van meegemaakt...het is echt raar om hier in de zomer mensen met een kerstmuts of hier en daar een versierde boom te zien. Af en toe schallen de christmas-songs rond je oren maar verder...t is heet hier en na een dienst in een mooie kerk rijden we naar een schiereiland buiten de stad Dunedin om daar te picknicken en van de zee te genieten. Ook hier is het water ijzig koud maar als echte Hollanders trotseren we dit en dartelen we eventjes rond om daarna weer op te warmen.

En weet je wat nu zo heel leuk is aan deze vakantie, we hebben al meerdere malen dolfijnen en zeeleeuwen ontmoet, zomaar spontaan tijdens een wandeling of onderweg langs een verlate zee. Je komt in een uur soms maar twee auto's tegen, het is hier zo heerlijk rustig dat de dieren er blijkbaar ook van genieten. En het is zooooo bijzonder om naast je springende dolfijnen te zien, ze lijken je te willen vermaken. Dat zijn voor ons echte kadootjes!!

Nu zitten we in Te Anau morgen hopen we een bezoek te brengen aan de Milfourd Sounds, dit moet veel op Noorwegen lijken (fjorden enzo). Speciaal daarvoor hebben we een soort stick gekocht om ons te weren voor de vreselijk vervelende sandfly, die er op wachten om mensen leeg te zuigen....grrr